2011. március 20., vasárnap

Március 14 - Róma, 6. nap: Vatikán

Hétfő, úgyhogy irány a Vatikán és a Szent Péter tér! Megint korán keltem, mivel a Vatikáni Múzeumokba igen nehéz bejutni, már reggel is nagyon nagy sorok vannak. Mikor odaértem 9 körül, néztem is egy nagyot, mert azt reméltem, hogy legalább a bejárat utcájában lesz a sor vége, de nem, egy másik utcában volt jó messze...Eddig nem csináltam ilyet, de úgy gondoltam, most az egyszer én is lehetek kicsit pofátlan, így nem a sor végére álltam be, hanem kb. a közepére (előrébb nem tudtam, mert ott már korlát volt:). A csoportok nagy része úgy is azt csinálja, hogy két óra alatt átrohanja a felét, akkor meg nem mindegy nekik ez az egy ember! :)
Így is 1 órát álltam sorba, mire bejutottam. A belépő 26 éves kor alatt 8 Euro, de szeritnem ennyi kiállításért ez abszolút megéri. A "kedves" biztonsági őrök lerakatták velem a hátizsákomat a ruhatárba, aminek nem nagyon örültem, mert így vissza kellett jönnöm ide és nem mehettem ki a Szent Péter bazilika fele, ami jó nagy kerülőt jelentett és kaját sem vihettem magammal, csak egy kis sütit tudtam becsempészni a fotóstáskámba. A múzeumshopban találtam egy vezetőt, ami megérte az árát, mert sok információ és néhány kép is van benne, a térképe nélkül meg biztosan elvesztem volna, akkora az egész múzeum. Mivel rengeteg részlege van, így esélytelen lett volna mindent ugyanolyan részletesen megnézni (meg egyes részek annyira nem is érdekelnek:), így elsősorban az ókori görög-római részlegekre (Pio-Clementine Museum, Chiaramonti Museum, Braccio Nuovo, Gregorian Profane Museum), az egyiptomi (Gregorian Egyptian Museum), valamint az etruszk (Gregorian Etruscan Museum) kiállításra koncentráltam. Ami borzalmasan idegesítő, az a nagy tömeg, főleg a "főútvonalon". Normális képeket itt csak nagy türelemmel és határozott fellépéssel (értsd. törj utat magadnak, ha meg akarsz valamit nézni és ne várd, hogy odaengednek, mert nem fognak!) lehet készíteni.
Fenn Claudius császár és a Laokoón-szoborcsoport, alul Augustus szobra
A görög-római szobrok a múzeum elején találhatóak, közéjük ékelődik be az egyiptomi kiállítás. 9 teremből 7-et az egyiptomi gyűjtemény foglal el, a maradák 2 termen meg  szíriai, mezopotámiai és asszír tárgyak osztoznak. Szép dolgok voltak nagyon itt is, de a torinói múzeumot azért nem közelíti meg. Nagy kedvenc volt a fekete kőből készült Ápisz bika szobor :)

Amelyik részért a leginkább odavoltam, az az etruszk kiállítás. Eddig élőben ha jól emlékszem nem is láttam etruszk tárgyakat, de csodálatos volt az a sokféle díszesebbnél díszesebb kerámia, bronz edény és arany ékszer 22!!! termen keresztül. Új rajongót nyertek az etruszkok! Itt ültem le kicsit egy kamera és teremőr mentes zugban, hogy megegyem a sütimet, a nélkül biztosan nem bírtam volna tovább.
Ez után jött még nagyon sok szobor, faliszőnyeg, térkép, Raffaelo szobái, majd a Sixtus kápolna.
Bal felső és bal alsó sarokban: Raffaelo szobái, a többi a Sixtus-kápolna
Az utóbbi esetében vicces, hogy mikor vezetéssel voltam itt akkor is külön kihangsúlyozták, meg volt kitéve most is nem egy figyelmeztető felirat, hogy ez szent hely, tilos a beszélgetés, vaku használata stb. Belépve meg úgy érzi magát az ember, mint ha piacon lenne, akkora a hangzavar és folyamatosan kattognak a vakuk. Itt jó pár percet ácsorogtam ennek ellenére, mert nagyon szép az egész terem. Kár, hogy amikor a pápát választják, nem közvetítik webcamerán, megnézném :).
Fél 3 múlt már, mikor kijöttem a Sixtus-kápolnából, de amik ez után jöttek termek, azokon csak átsétáltam. Persze voltak olyan részek, ahol még olyan tárgyak voltak, amik jobban érdekeltek, ott azért meg-megálltam, de pl. a modern képek, szobrok gyűjteményével nem tudtam mit kezdeni.
Az ilyen képek láttán gondolkozok el azon, hogy mit keresnek ezek itt???Egyátalán mi ez???Esküszöm, hogy oviban szebbet csináltam, bezzeg azt nem rakják ki sehova. :( Művészet ez??? És ilyenekkel volt tele nem egy terem...Aki nem ért a véleményemmel egyet, szívesen várom a kommenteket :).
Nem sokkal a kiállítások vége előtt megtaláltam a gyorséttermeket. Nem kellett volna! Egy normális menü 18! Euróba került és ez csak gyorskaja, nem is normális étterem. Aztán még várt rám egy jó kis sorbaállás a ruhatárnál, de miest megkaptam a táskámat és elpakoltam, el is kezdtem enni a szendvicsemet. 3/4 4 volt mire a Szent Péter térre értem, persze ott is sor volt a táskák átvizsgálása miatt, de csak bejutottam a bazilikába.
Vatikáni rendőrautó, helyes svájci gárdisták és a Szent Péter tér
Ha egy szóval kéne jellemezni: óriási! Méretben és minden értelemben is! Itt van Michelangelo Pietája  egy üvegfal mögött. Minden megbecsülésem azoké, akiknek van bátorságuk felmenni a kupolába (biztos szép lehet a kilátás) de nekem nem volt :), már attól kirázott a hideg, mikor láttam a kis vonalkának tűnő alakokat mozogni fenn. Végül minden erőmet összeszedve elsétáltam a legközelebbi metrómegállóba és bementem a Terminihez enni és leülni. Most másodszorra ettem főtt kaját (tészta:), amióta itt vagyok. Ennél már csak leülni volt jobb, mert amióta reggel felkeltem, csak akkor ültem le, mikor megettem a sütimet az etruszk kiállításon. Megvártam míg elkezd sötétedni, majd a Piazza Venezia felé vettem az irányt, hogy éjszakai képeket csináljak a Colosseumról és környékéről.
8 után értem végül haza. Nem kellett altatódal, hogy elaludjak, annyira fáradt voltam. Csak egy valami miatt volt rossz kedvem: a turisták kapcsán szóba került Japán és ekkor mondta el Anyu, hogy mi történt :((( El sem akartam hinni először!Pár napja egy olasz újságban láttam egy durva képet, de akkor még nem tudtam, hogy mi volt. Elhatároztam, hogy másnap miest tudok, szerzek én is egy újságot.

2 megjegyzés:

  1. Én voltam fenn a kupolában :D Izgi volt.
    Jaj, nagyon jó lehetett ez a nap is, meg az összes többi is. Én azt sajnálom, hogy elég kicsi voltam, amikor Rómában jártam és sajnos kevés dologra emlékszem már, persze voltak, amik mély nyomot hagytak bennem, de nagyon szeretnék visszamenni így "felnőtt fejjel" is, hogy végre mindent értelmesen végigjárhassak, mint te.

    VálaszTörlés
  2. Gyerekként nekem sem lett volna problémám vele. Ahogy növök, úgy jönnek elő és súlyosbodnak a fóbiáim :D

    VálaszTörlés