2011. március 19., szombat

Március 13 - Róma, 5 nap: Római Nemzeti Múzeumok

Ahogy a neten írták, meg is jött vasárnapra a zuhogó eső. Míg hétfőn a múzeumok, vasárnap a Vatikáni Múzeumok vannak zárva, ezért a Római Nemzeti Múzeumok ( Palazzo Massimo - Terme di Diocleziano - Crypta Balbi  - Palazzo Altemps) 4 részlegéből amennyit csak lehet, bele akartam sűríteni ebbe a napba. Elsőként a Palazzo Massimoval kezdtem, mert az a Termini mellett van közvetlen, meg azt írták, itt van a legjelentősebb gyűjtemény. Először rögtön a múzeumshopba mentem, hogy nézzek valami könyvet, de sajnos pont elfogyott az, amit szerettem volna. Azért nézelődtem még egy kicsit, hátha van valami, ami nekem is megéri, de nem találtam semmit. Azaz találtam, de megint az árral volt a gond. És akkor most kapaszkodjon mindenki meg a székében: Pompeiről láttam egy komolyabb kötetet 400!!!, azaz négyszáz Euróért! Kétszer is megnéztem, hogy jól látok e, de igen, annyi volt! Ezután leraktam a cuccomat a ruhatárban és a fényképezőgéppel a kezemben elindultam felfedezni a múzeumot.
A földszinten és az első emeleten szobrok és egyéb faragott kövek, szarkofágok találhatóak. Több híres szobor is itt van, pl. a Diszkoszvető, és a császárok jó részével is lehet "találkozni", a képen Augustus szobra és Marcus Aurelius portréja látható (Augustussal le is fényképezkedtem :).
A második emeleten római feltárásokról származó mozaikokat és freskókat helyeztek el. Nagyon szeretem a mozaikokat, nem egyet 1-2mm x 1-2 mm-es kövekből raktak ki. A freskók közül itt vannak Livia Prima Portai villájából származó gyönyörű kertet ábrázoló(jobb alsó kép), valamint a Farnesina villa(felül a középső kép) falfestményei. Nagyon jól meg van csinálva a kiállítás, mert a rendezők a termekben igyekeztek az eredeti szobákat, folyosókat utánozni, így a látogató még jobban elképzelheti milyen is lehetett valójában egy római villa belülről.
Majdnem nem vettem észre, hogy van egy -1. szint is, pedig itt jöttek csak a szívemnek igazán kedves tárgyak, az ékszerek! Na ezeket nem tudnám megunni! Miután végigfotóztam a legszebbeket, még egyszer körbejártam ezt a sajnos picike termet, hogy ekkor már csak a látványban gyönyörködhessek. Én lennék a legboldogabb ember a földön, ha egyszer hasonlót sikerülne kibontanom, találnom, de egy langobard bármilyen fibulától is ugrálnék örömömben! :)
Ezen a szinten volt még egy terem, ahol lándzsák voltak, és itt volt a páncélterem is, ahol a római kortól az euroig egy pénztörténeti kiállítás volt. Külön kiemelendő a terembe vezető kb. 30-40 cm vastag dupla ajtó. Jól meg is néztem, mert ekkorát sem láttam még! A pénzek közül csak egy-kettőt fotóztam le, olyan sok volt. Ezt a részt is jól megcsinálták, mert egy gombokkal irányítható nagyító is volt az üveg mögött, amivel  meg lehetett nézni az apróbb darabokat is. Itt nem időztem annyit, mert még 3 múzeum várt rám.
Diocletianus fürdői nagyjából a múzeummal szembe vannak, így ez volt a következő állomás. Eléggé esett és fújt a szél, ezért beiktattam egy köztes "megállót" is. Az fürdő egyik részét később keresztény templommá alakították, amit a mai napig használnak. Gyorsan megnéztem, majd átmentem a múzeum részbe. Itt is természetesen a római szobrok, kövek voltak túlsúlyban, de az első emeleten  szép nagy részt szenteltek Itália korábbi történetének is.

Mivel a cuccom és a szendvicseim a ruhatárban volt és már fél 4 körül járt (utoljára reggel ettem) eléggé nyűgös voltam, de szerencsére az udvaron egy kis beugróban találtam egy automatát és vettem egy Twixet jobb, mint a semmi alapon. Nagyon tetszett a múzeum udvara, főleg a középső részt díszítő nagy állat fejek. A bikák mellett volt még orrszarvú, kos stb. is.
Végül a fürdő egyik szárnyát is meg lehetett nézni. A múzeumshopban találkoztam megint egy macskával. Helyes volt, nagyon élvezte, hogy a turisták fotózzák. Négy óra is elmúlt, mire itt végeztem. A következő állomás a Crypta Balbi volt. Míg átmentem az út túloldalán lévő 64-es busz megállójába, gyorsan megettem a szendvicsemet, ebéd letudva :). Már ekkor látszott, hogy a 4. részlegre, a Palazzo Altempsre nem lesz időm.

Előtte még beugrottam egy másik templomba is.Az Il Gesú Róma híresebb barokk templomai közé tartozik. Belül annyira  nem tetszett, nekem túl csicsás a barokk, ez a templom ráadásul még a díszesebbek közül való. A Crypta Balbi a "macskás térhez", vagyis a Largo Argentinához nagyon közel található. A felső szinteken múzeum van, a pincerészen meg a feltárt területet lehetett vezetéssel megnézni.
 Itt végre voltak népvándorláskori tárgyak:) A sok szobor és sírkő után akármilyen fáradt is voltam, nagyon tudtam örülni a sok fibulának, csatnak és ékszernek. 18,45-kor léptem ki a múzeumból,még jó, hogy itt 19,45-ig vannak nyitva! Hazafele sétáltam egy-két buszmegállót, hogy készíthessek megint néhány éjszakai fotót, Rómának ugyanis kivilágítva szinte más arca van!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése